Pokračovat k obsahu
František Kupka (1871–1957) Koupání

olej na plátně
1904
vpravo dole
56 × 56 cm
rám

Vyvolávací cena19 000 000 Kč Kladívková cena21 000 000 Kč

Výjimečná práce je špičkovou ukázkou autorovy rané tvorby a svými nezměrnými výtvarnými a malířskými kvalitami dosahuje světového významu. Dílo spadá do umělcova významného pařížského období roku 1904, kdy poté co na Světové výstavě v Saint Louis získal zlatou medaili za svůj obraz Balada (Radosti), překročila jeho sláva hranice oceánu. Oblastí, kde byl tento obraz, společně s několika dalšími, namalován, je francouzské malebné městečko Trégastel, kam průběžně jezdil již od roku 1902. Kupka, okouzlen řeckou mytologií, před nás staví moderně uchopený a chápaný, přesto stále platný, ideál řecké krásy v podobě nádherné nahé ženy vystupující z rozbouřeného moře, jež bezesporu odkazuje ke starověké bohyni lásky, sexuality, plodnosti a krásy – Afroditě. Tato „z pěny narozená“ bohyně je zobrazena ve své dokonalé čistotě a půvabu tak, jak byla přírodou stvořena, nezasažena krutostí a zkažeností lidského světa, zcela nevinná, nevědomá si své nesmírné smyslnosti a sexuální přitažlivosti. Tělo, zaplavené světlem natolik, že decentně tlumí anatomické podrobnosti, malíř modeluje pomocí barevných ploch, jimiž prostupují zelenkavé a modravé akordy. Tento způsob odráží jednak umělcův hluboký zájem o fyzikální a biologické procesy, dále pak Kupkovo zaujetí spiritismem souvisejícím s vírou v existenci aury jako obrazu ryzí životní energie a vitality. Umělec v nahém ženském těle zasazeném do krajiny hledá harmonickou souhru člověka s přírodou, jakousi univerzální jednotu odpovídající jeho holistickému přístupu ke světu a roli umělce, jejž vyjadřuje sám slovy: „Vytváříme umění jenom nutností vyjadřovati na venek sama sebe. Poznal jsem sám na sobě pocity nádherného koloritu, vzbuzené jedině péčí o hygienu. Po ranní sprše cvičím v zimě v létě – zcela nahý v zahradě. Je to také otužování. Vykonávám je jako modlitbu, jíž se obracím k vycházejícímu slunci, tomuto velikému ohňostrůjci, v krásné roční době za zpěvu ptáků a proniknut jsa v celém těle vůněmi a světelnými paprsky, žiji tak nádherné okamžiky, vyzdobené nuancemi, řinoucími se z titanské klaviatury barev.“ Až klasicky znázorněný akt umělec podtrhuje rozvlněným, živým mořem v pozadí, v němž můžeme spatřovat náznaky budoucí fascinace rytmickými jevy a rozmanitými, pravidelně se opakujícími pohyby nebo zvuky, eskalujícími v orfismus a abstrakci. Za zmínku rovněž stojí důraz na umístění figury do zlatého řezu obrazu s výrazným gestem ruky, jejž Kupka rozvíjel již v předchozích letech. Nápadnou podobnost v komponování ženského těla tak můžeme nalézt i ve slavných ilustracích k Šalamounově Písni písní (Jean de Bonnefon: Le Cantiqve des cantiqves, qvi est svr Salomon, 1905), ale i v dalších letech, a to na studii André (1908), či u jednoho z jeho Prométheů (1907). Zřejmým předstupněm k tomuto plátnu byl Akt na mořském pobřeží I, který má podobné rozvržení, avšak je menšího formátu. Vysokou sběratelskou a galerijní hodnotu díla umocňuje i štítek na zadní straně obrazu potvrzující autenticitu práce jedním z největších znalců Kupky, Karlem Flinkerem (dopis z 13. 10. 1983), a později ještě jeho dědicem Pierrem Brullé. Malba byla dlouho v soukromých sbírkách, a poté byla zakoupena v roce 2000 v Lerici v galerii del Levante přímo z výstavy La nuova oggettivitá e altre cose, věnované osobnosti Emilia Bertonatiho (1934–1981), který uvedl do širokého povědomí mnoho přehlížených osobností a spolků evropského moderního umění. Galerie del Levante s mezinárodní působností uspořádala Kupkovi samostatnou výstavu již v dubnu roku 1965 a o měsíc později ji reprízovala v římské pobočce. Obraz byl vystaven v roce 2015 ve vídeňském Dorotheu, dále bylo dílo prezentováno v Helsinkách v rámci putovní výstavy v roce 2019, v jejímž katalogu je i reprodukováno. V letech 2019–2020 pak bylo plátno zapůjčeno do stálé expozice Muzea Kampa. Bude zařazeno do chystané monografie a soupisu díla doc. PhDr. M. Theinhardt, CSc., a P. Brullé. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a prof. PhDr. T. Vlčkem, CSc. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit: „[…] Obraz si dodnes uchovává bezprostřední smyslnost, svědčí o Kupkově malířském nasazení po letech, kdy se věnoval ilustracím a karikaturám. […]“).

91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.