Pokračovat k obsahu
Theodor Pištěk (✱ 1932) Zátiší s lampami

olej na plátně
1981
vlevo dole
136,5 × 117 cm
rám

Vyvolávací cena5 000 000 Kč Kladívková cena11 600 000 Kč
88. aukce, číslo katalogu 90  Zátiší s lampami pochází z ateliéru jednoho z nejvyhledávanějších a zároveň nejtalentovanějších žijících českých výtvarníků Theodora Pištěka. Vedle malby, kterou dnes považuje za stěžejní část své tvorby, působil jako československý reprezentant v automobilových závodech a filmový kostýmní návrhář (v tomto oboru dokonce obdržel Oscara). Jakkoliv může takový kariérní rozptyl působit nesmiřitelně, v Pištěkově tvorbě dosahuje nanejvýš zajímavých paralel, jež se vzájemně ovlivňují a prolínají, a dohromady pak tvoří naprosto svébytný a komplexní umělecký projev, který v kontextu české výtvarné scény nemá obdoby. Díky své dokonalé technice, která by se v preciznosti zobrazení detailů mohla rovnat fotografii, bývá řazen k hyperrealismu, on sám však jakékoliv takové označení odmítá; jeho tvorba sice svébytně reaguje na světové tendence, ale v mnohém je překračuje a zachovává si individualitu a unikátnost vlastního výrazu. Za velice podstatné překročení můžeme považovat systém narativního vrstvení motivů a častého uplatňování principu obrazu v obraze. Svůj program Pištěk později sám označil za „nový romantismus“ a tvrdí, že formou dokonalého zvládnutí iluzivní techniky trompe l'oeil usiluje o navození atmosféry, připomenutí prožitého okamžiku nebo příběhu, o němž už začínáme pochybovat, zda se stal. Černé pozadí, ze kterého lampy vystupují, dodává malbě surreálný podtón, který je podtržen rozbaleným kusem papíru pohozeným v prostřední vrstvě obrazu. Navážeme-li na myšlenku obrazů v obraze a uplatňování postupu „vzpomínkových map“, můžeme předpokládat, že se jedná o tematické navázání na předchozí malby s motivem zabalených hlav. Těm se věnoval především v době vrcholících komunistických represí během období normalizace. Celá kompozice důmyslně pracuje s detaily a s na první pohled nenápadnými motivy s hlubším významem, čímž nám poskytuje neutuchající množství stále nových a nových výkladů a souvislostí. Divácky nejzajímavějším je zpochybňování iluzivní reality; tři vrstvy malby by totiž zároveň mohly být otevřenou skříní a třemi černými policemi, které pro velký kontrast světla a stínu splývají s černočernou tmou pozadí. Podporuje to i vrchní řada lampiček, která vypadá, jako by byla kvůli podhledu v oblasti podstavců zakrytá poličkou. Pokud bychom tak malbu chtěli vnímat, iluzi nám naruší několik malých detailů. Zaměříme-li se pozorně na spodní řadu lampiček, ta nejvíce vlevo a vzadu svým vrcholem překrývá lampu z prostřední řady. Vysvětlení s policemi tedy není logicky možné. Iluzivní hra i uplatnění motivu ze starší série děl dodává obrazu na – pro Pištěka tolik důležité – narativnosti. Jedná se o jeden z klíčových Pištěkových obrazů ze samého závěru intenzivní hyperrealistické malířovy fáze. Obraz byl zastoupen na první autorově kolektivní výstavě, kde se objevil společně s americkými a evropskými hyper-, foto- či jinými realisty 60. a 70. let v roce 2011 (East of Eden v Ludwigově muzeu v Budapešti). Dílo je reprodukováno v autorových monografiích T. Pištěk / H. Musilová, ed.: Theodor Pištěk: ecce homo, Praha 2012 (str. 17) a J. Chalupecký: Theodor Pištěk, Praha 2007 (str. 185). Při konzultacích posouzeno M. Dostálem a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. J. Machalického.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.