Pokračovat k obsahu
Otakar Mrkvička (1898–1957) Ráno

olej na plátně
1936
60 × 50 cm
rám

Vyvolávací cena800 000 Kč Kladívková cena1 300 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 72 Toto plátno je mimořádně vzácným dílem Otakara Mrkvičky, na trhu takřka nedostupného, avšak velice významného představitele meziválečné avantgardy, jednoho z  otců moderní české typografie, malíře a  ilustrátora, výtvarného kritika, scénografa, člena Uměleckého svazu Devětsil a  blízkého přítele Jindřicha Štyrského, Toyen a  Karla Teigeho. Přestože počátky jeho malířské tvorby můžeme označit jako konstruktivistické, kolem poloviny třicátých let u něj došlo k názorové a výtvarné proměně, přechodu k  sociálnímu civilismu a  poetickému primitivismu, což ostatně dokládá i toto mimořádně vizuálně půvabné plátno. I přes zdánlivě výtvarnou jednoduchost tento delikátní obraz jako by ztělesňoval veškeré parametry univerzálního modernistického díla. Podobně, jako to ve svých obrazech znázorňujících toalety činil Jan Zrzavý a Josef Čapek, i  Mrkvička toto téma pojal ve výrazném tělesném, až divadelním gestu. Žena s  hřebenem v  ruce sedí na pobřeží, jež svým provedením divákovi ne náhodně připomene krajiny Josefa Šímy. V duchu názvu obrazu je její postava oděna do slunečních paprsků, zatímco obloha ještě tone ve tmě. Mimořádně avantgardně Mrkvička pojednal tvář ženy, která je diagonálou rozčleněna na světlou a temnou část. Je velmi pravděpodobné, že byl obraz prezentován na Mrkvičkově výstavě Z díla Otakara Mrkvičky, již uspořádala Středočeská galerie v Nelahozevsi (červen–červenec 1970, kat. č. 22). Vzácnost a sběratelskou atraktivitu díla potvrzuje rovněž skutečnost, že původně pochází z majetku Lídy Otáhalové-Mrkvičkové, herečky Národního divadla a manželky Otakara Mrkvičky. Nyní kvalitní moravská sbírka. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit: „[…] Mrkvička je dosud nejméně poznanou osobností českého moderního malířství. Byl souputníkem Štyrského, Toyen, Šímy, s Teigem společně navrhoval knižní obálky. Přestože byl známý především svými výtvarnými recenzemi, postupně se dnes dostává do popředí zájmu i jeho malířské dílo, které je přínosné více než by se dalo čekat. […]“)
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.