Pokračovat k obsahu
Josef Čapek (1887–1945) Ženy s květinami

olej na plátně
1936
vlevo nahoře
51,4 × 31 cm
rám

Vyvolávací cena3 000 000 Kč Dosažená cena7 440 000 Kč

Jeden z našich předních představitelů moderního umění Josef Čapek byl povahy velmi hloubavé, intelektuálně založené a  především pak citlivé. Bezprostřední hrozbu nastupujícího fašismu vycítil již velmi záhy a jal se proti ní veřejně vystupovat. Jeho otevřené názory můžeme cítit jak z tvorby literární – například z jeho nadčasové knihy Psáno do mraků (1936–1939), kde se kromě hlubokých filosofických meditací o lidském životě, kosmu a umění dočteme o zcela konkrétních reakcích na proměnu evropské politické scény –, tak z tvorby výtvarné. Zcela otevřeně se výtvarně vyjadřoval například v  novinářských kresbách pro Lidové noviny, které vycházely již od roku 1933 a z nichž Diktátorské boty vyšly jakožto cyklus kreseb knižně ještě před válkou (1937). Ani malířská tvorba nezůstala od umělcova boje proti hrůznému a nesmyslnému dění oproštěna. Člověk a  jeho svoboda pro něj byli vždy nejdůležitější a  nyní byl v  ohrožení nejen celý jeho národ, ale především lidství jako takové. V  malbě se tento boj projevil výrazným znaléhavěním výtvarného projevu až do řádu exprese, obracející se v  inspiraci k  malířskému jazyku seveřana Edvarda Muncha. Poprvé se toto zdramatičnění objevuje v  obraze Mrak z  roku 1933. Postupně se jeho malba proměnila také tematicky. Opustila optimisticky laděné malby a kresby dětí a začala se obracet ke krajinám a figurálním motivům, jejichž budoucí cestu vyznačila Květinářka (1930). Květinářkám se pak věnoval v dramaticky narůstající hrozbě války od roku 1933 až do roku 1936, z nějž pochází i předložené dílo, které je malováno až vyhroceným ostrým rukopisem, využívajícím ostře řezané, až kubizující tvary, téměř zcela opouštějící měkce ladnou křivkovitou linku předchozích let. Naléhavost obrazu i jeho formální podoba v něčem předpovídají budoucí cyklus olejů a kreseb Ohně, který dozníval i ve skicách z vězení. Jedná se o galerijně významné dílo, které prezentuje nejen nesmírnou odvahu a citlivost Čapkovu, ale je odrazem předválečné doby, jež byla umělcem velice dobře rozpoznána a předpovězena, a je tak důležitým dokladem naší vlastní historie a kultury. Sběratelskou výjimečnost tohoto díla ještě potvrzuje původ z  významné sbírky Normana a  Suzanne Hascoeových, známé též pod označením The Hascoe Family Collection, ve které byla shromážděna jedna z  nejvýznamnějších soukromých kolekcí českého moderního umění. Obraz byl vystaven na členské výstavě Umělecké besedy v  roce 1936 (Členská výstava Umělecké besedy, Obecní dům, 11. 7. 1936 – 19. 1. 1937, Praha, kat. č. 19), o čemž svědčí štítek umístění na blindrámu plátna. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza PhDr. P. Pečinkové, CSc.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.