Pokračovat k obsahu
Kamil Lhoták (1912–1990) Větroň na předměstí

olej na plátně
1943
vlevo dole
60 × 80 cm
rámováno

Odhad: 2 000 000 Kč5 000 000 Kč
Aktuální cena2 300 000 Kč
Tato raritní olejomalba nezpochybnitelného galerijního významu pochází z Lhotákova sběratelsky nejcennějšího období. Vznikla během vrcholné aktivity Skupiny 42 a zároveň v autorově malířsky nejproduktivnějším roce, kdy jej tížily důsledky hospodářské krize spojené s válkou. Tehdy musel zabezpečit svou rodinu, jež navíc o dva roky dříve přivítala na svět jeho syna. Během roku 1943 namaloval celkem sto čtyřicet šest děl zpravidla menších rozměrů, ale i několik středních či větších formátů – mezi nimi i předložený Větroň na předměstí.
Estetika Skupiny 42 měla na Lhotáka obrovský vliv. Do jisté míry přestal hledět do minulosti, z jeho prací se na čas vytratily historické vynálezy v podobě vzducholodí a horkovzdušných balónů, a naopak se obrátil do budoucnosti. Ačkoli pro tuto dobu byla příznačná jistá ostražitost vůči rychlému pokroku techniky, způsobenému oběma světovými válkami, Lhotáka tento aspekt příliš netrápil. S obrovským zaujetím se jal zobrazovat civilizační pokrok a jeho letadla, vlaky, městský ruch i život na periferii. Ostatně i ve Větroni na předměstí se divák může pohroužit do prostředí lomu na okraji některého z francouzských měst, jehož se malíř chopil jako příležitosti k prezentaci nejrůznějších přístrojů. Velmi minuciózně zachycená krajina však v sobě skrývá i lidské postavy, vnášející do jediného plátna několik drobných příběhů – u levé ohrady v popředí se o vchod ležérně opírá muž, snad vychutnávající si svou cigaretu při odpočinku. Nad pravou ohradou lze pak spatřit probíhající geodetické měření a ve shluku technických předmětů rozesetých po stráni několik dalších pilných pracovníků. Scenérii s překrásným čistým azurovým nebem však bezpochyby dominuje bílé bezmotorové letadlo, kluzák s číslem 11, které Lhoták zachytil i v několika svých obrazech v předchozím roce. Obraz je zároveň důležitým momentem v autorově dalším vývoji, neboť v následujících letech rozvíjel právě námět mnoha různorodých předmětů rozmístěných v krajině, dovedený do dokonalosti v jeho významné Meteorologické stanici po bouři (olej na plátně, 1944, Národní galerie v Praze, inv. č. O 9341).
Větroň na předměstí je srovnatelný s mnoha Lhotákovými mimořádnými galerijními díly a jeho vysokou sběratelskou hodnotu umocňuje i fakt, že byl dosud v rodině majitele, který jej získal přímo od umělce. Obraz je uveden v autorově soupisu díla pod totožným názvem a číslem 465/33. Zmínku o něm lze nalézt i v Lhotákově monografii (L. H. Augustin: Kamil Lhoták, Praha 2000, str. 112). Při konzultacích posouzeno PhDr. J. Machalickým a Ing. L. Šteffkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. R. Michalové, Ph.D. (cit.: „[…] Větroň na předměstí je umělecky mimořádně hodnotnou Lhotákovou prací, ojedinělou v daném roce svým velkým formátem a skvostnou svou vizuální ‚výpravností‘ a malířskou minuciózností, kvalitami, jež z tohoto obrazu činí jedno z nejkrásnějších autorových děl skupinového období. […]“).
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.