Pokračovat k obsahu
Otakar Lebeda (1877–1901) Concarneau v zimě

olej na plátně
1898
vlevo dole
36 × 24 cm
rámováno

Odhad: 500 000 Kč800 000 Kč
Vyvolávací cena300 000 Kč
Tato pozoruhodná práce výjimečného krajináře Otakara Lebedy, jednoho z předních talentů Mařákova ateliéru na pražské Akademii, představuje dílo teprve jednadvacetiletého mladíka, přesto po výtvarné stránce již plně vyzrálé osobnosti. Spadá do období nedlouho po malířově ukončení akademického studia, absolvovaného s výborným prospěchem, a motivicky plně odkazuje k jeho zahraničním cestám, které bezprostředně poté následovaly. Již na začátku října roku 1897 odcestoval přes Mnichov do Paříže, kde se připojil k frekventantům Académie Colarossi. V lednu následujícího roku se vrátil do Prahy, naplnil tento rok pilnou malířskou i výstavní činností a na konci října opět odcestoval do Francie, tentokrát do Concarneau v Bretani na pobřeží Atlantského oceánu, kde setrval do poloviny prosince, pronajal si ateliér přímo u moře, a následoval tak stopy dalších významných umělců z celé Evropy, které tento kraj uhranul. Jeho hlavními tématy tehdy byly moře v zátoce, rybářské lodě kotvící u břehu a život na nábřeží a přímo u oceánu. Jak sám autor napsal v jednom z dopisů, v Concarneau „maloval silně“, a odvezl si odtud slušnou žeň přibližně dvaceti obrazů. Lebedův projev, což je patrné i na představovaném plátně, se v této době velmi uvolnil, osvobodil a oprostil od zobrazení detailů, čímž dosahoval bezprostředního záznamu skutečnosti. Hojně při tehdejším pobytu také skicoval – tužkou i olejem kromě přímořské krajiny studoval i postavy místních obyvatel, přičemž byla dosud známa jen jedna jediná práce s figurálním námětem malovaná olejem (Studie z Concarneau). O to větší vzácností je představované dílo s autorským názvem Concarneau v zimě zachycující místní ženu mířící se džbánem ke kašně. Pravděpodobně tutéž ženu při téže činnosti zachytil Lebeda i ve zmiňované Studii z Concarneau a v několika perokresbách. Na základě Lebedovy tehdejší korespondence se zdá, že figurální motivy maloval i kvůli panujícímu špatnému počasí a krátkým dnům, které mu nedovolovaly soustředěněji pracovat v plenéru. Překotný malířův vývoj, členěný v jednotlivých fázích spíše na týdny než na roky, propůjčuje představovanému dílu vysokou umělecko-historickou hodnotu a neopomenutelné místo v jeho portfoliu. Jedná se o práci, o jejíž existenci bylo dosud jen mlhavé povědomí, vyplývající pouze z archivní fotografie pořízené na autorově posmrtné výstavě konané v říjnu roku 1901 – dílo zde bylo vystaveno pod číslem 60, s hodnotou 50 zlatých a s označením U studně. Setkáváme se zde proto s významným objevem značné sběratelské hodnoty. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.