Pokračovat k obsahu
Jakub Schikaneder (1855–1924) Zimní podvečer v Praze

olej na plátně
1910–1915
vpravo dole
76 × 100 cm
rámováno

Odhad: 6 000 000 Kč12 000 000 Kč
Vyvolávací cena4 500 000 Kč 
Zmařená aukce

Tvorba Jakuba Schikanedera překlenuje přelomový rok 1900 a takřka rovným dílem vznikala jak ve století devatenáctém, tak dvacátém – jeho umělecké zrání tak mohlo nejprve čerpat z přehodnocování estetických a filosofických východisek nejen českého, ale i evropského umění po polovině devadesátých let 19. století, aby dosáhlo svého vrcholu v prvních desetiletích nového století, v době překotných změn na výtvarné scéně, v rámci nichž nic neztratilo na svébytnosti a originalitě. Cesta od angažovaných, sociálně kritických výjevů, osamělých žen v krajině či městě, tichých večerů a obrazů opuštěné krajiny tak nakonec vyústila v představách pražských interiérů, úzce spjatých s jeho osobním vztahem k Praze a jejím mizejícím krásám. Schikaneder – ve srovnání s jinými dobovými tvůrci zaměřenými na pragensia – většinou nevytvářel dokument, ale spíše jakousi vizi podléhající změnám v paměti a závislou na jeho představivosti. Proto ani Zimní podvečer v Praze nelze vnímat jako záznam konkrétního místa, ale více jako kompozici podmíněnou autorovým vztahem k danému místu a vcítěním do postav osamocených chodců; určité architektonické prvky by přesto mohly odkazovat k inspiraci klášterem sv. Anežky České na Františku v Praze. Rozvržení tohoto díla je až překvapivě geometricky a stereometricky jasně definované – přední plán vymezují ubíhající linie cesty; střední plán je jasně ohraničen prostou zdí, za níž už se vypínají jednoduché objemy budov, pravděpodobně kláštera s dominantní střechou chrámu s věžičkou. Souhra více světelných zdrojů, tj. signifikantní „schikanederovské“ lampy, svíce osvětlující okno a skrývajícího se měsíce ozařujícího celý výjev stříbrným popraškem, zahaluje jasně vytyčenou kompozici v měkký splývavý závoj evokující finesy pastelu, čehož autor docílil technologickým postupem pro něj naprosto typickým. Velmi rafinovaně a osobitě se zde pracuje i s barvou a jejími kontrasty, jejichž prostřednictvím je obraz pointován – úběžníkem celého příběhu se tak stává červený klobouk ženy kráčející směrem k divákovi. Kontrastní je i používání barevných past v kombinaci s lazurním nanášením pigmentů. Vzniká tak souhra místy až plastických momentů, uplatněných na lampě, s poloprůhlednými plochami v případě sukně ženy v popředí a kmenů lemujících cestu – i zde se projevuje Schikanederovo jednoznačné autorství. Toto výjimečné dílo, spadající do sběratelsky ceněného období těsně po roce 1900, bylo uměnímilovné společnosti dosud neznámé a lze ho po všech stránkách považovat za objev vysoké sběratelské hodnoty. Malba je prezentována ve vkusné adjustaci. Při konzultacích posouzeno prof. R. Prahlem, CSc., a prof. T. Vlčkem. Přiložena odborná expertiza PhDr. Š. Leubnerové.

Výsledky 91. aukce
Výsledky 91. aukce
Výsledky 91. aukce
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.