Pokračovat k obsahu
Antonín Hudeček (1872–1941) Měsíc nad mořem

olej na plátně
1902
vpravo dole
100 × 120 cm
rámováno

Odhad: 400 000 Kč800 000 Kč
Vyvolávací cena250 000 Kč Dosažená cena504 000 Kč

Antonín Hudeček je s tématem moře spojen více než většina tuzemských umělců jeho generace – navzdory tomu, že je na jedné straně znám především náladovou krajinomalbou s dozvuky symbolismu z přelomu století, na druhé straně potom řadou zralých prací z okolí Častolovic, tvoří maríny nedílnou součást jeho portfolia, spojenou především s prvním desetiletím dvacátého století. První příležitostí, kdy mohl mořský živel detailně prozkoumat, byla cesta do Itálie a na Sicílii, kterou vykonal společně s Janem Preislerem mezi dubnem a červnem roku 1902. Na Sicílii a ostrově Capri pobýval ještě na přelomu let 1908 a 1909. Z obou těchto cest přivezl řadu plenérových studií, které se mu záhy staly podkladem pro větší plátna komponovaná v ateliéru.

Představované, veřejnosti dosud neznámé plátno spadá do prvního zmiňovaného období, kdy Hudeček plynule navázal na symbolistní nokturna a večery s měsícem v úplňku zrcadlícím se na rybniční hladině, které tvořil na konci století v Čechách. Autor zde zcela opomíjí mytologické příběhy, známé především z díla Beneše Knüpfera, a zaobírá se jen tématem neustále se měnící, unikající a jen s velkými obtížemi zachytitelné vodní masy, dále pak zobrazením oblačného nebe pronikaného měsíční září, v neposlední řadě i vodní tříští tvořící se na linii moře a skalnatého pobřeží. Hudeček se některým kompozičním řešením, která ho obzvláště zaujala, věnoval opakovaně a s velkou pílí – známé jsou proto i některé varianty zhotovené v reprezentativním formátu. Monumentální, tentokrát podélně komponovanou verzi tak můžeme nalézt i ve sbírkách Národní galerie v Praze, a to s označením Moře v měsíční záři (70,5 × 150 cm, inv. č. O 12964). Tato dvojice svědčí jak o východisku ze společné studie, tak o autorově snaze o nalezení ideálního skladebného a formátového řešení. Díky přesnému vročení představovaného plátna lze také jednoznačně potvrdit dosud pouze odhadovanou dataci plátna z Národní galerie. Zajímavostí je zde i to, že autor použil plátno opakovaně a přemaloval původní motiv s chalupami. Zpočátku nechtěný, byť velmi moderně působící efekt střechy levitující v oblacích řadí toto dílo mezi autorovy unikáty, a tedy i raritní sběratelské příležitosti.

Důležitou okolností pojící se s tímto plátnem je i jeho provenience – v meziválečné době ho do svých sbírek získal dr. Milan Mixa, známý karlovarský balneolog, od nějž obraz koupila rodina dosavadních majitelů. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.