Pokračovat k obsahu
Emil Filla (1882–1953) Kytara a flétna

komb. tech. (olej, email) na plátně
1928
vlevo uprostřed
66 × 87 cm
rámováno

Odhad: 8 000 000 Kč14 000 000 Kč
Vyvolávací cena6 000 000 Kč Dosažená cena9 120 000 Kč

Vysoce narativní zátiší svojí kultivovaností a vytříbeným stylem přesně zapadá do období prosperity a stability Československé republiky, která v roce 1928 slavila své 10. výročí založení. Fillova tvorba jako by šla ruku v ruce s tehdejším kulturním a politickým děním, neboť se jednalo o malířova nejšťastnější léta, ve kterých byl kromě aktivního výtvarníka i teoretikem, členem SVU Mánes a jednou z nejvíce viditelných osobností na poli avantgardy. Mnohá z jeho děl tak působí spíše jako oslava malířství jako takového než ztvárnění a vyzdvižení reality a konkrétních prvků. To potvrzuje i Fillův sklon k opakovanému zobrazování týchž motivů. Zvláště oblíbeny měl hudební nástroje, notové papíry či slovní nápisy odkazující k hudbě.

Oblé organické objemy a kompaktní skladba založená na překrývání a prolínání plošných plánů v předloženém obraze vytvářejí charakteristický kubistický dojem simultánního pohledu z různých úhlů, zároveň také Fillovi umožnily těsnější vazby mezi jednotlivými předměty. Ty se k sobě navzájem vztahují nejen výtvarně, ale i svým pojetím, které je umocněno širokou škálou barev od teplých odstínů hnědé a okrové po chladnější modrou a šedou. Filla se tentokrát rozhodl neuplatnit svoji tolik oblíbenou pískovou metodu. Místo toho zvolil hladkou, avšak silnou vrstvu malby emailem a olejovými barvami, kterou záměrně narušil rytím hřebínků na vertikálním těle kytary. Tento prvek vytváří zvláštní vlnění v malbě, jako by kytara vibrovala pod tóny, které z ní vycházejí. Diagonálně položená flétna tvoří spolu s kytarou v promyšlené kompozici jakýsi přirozený kříž a zlatý řez zároveň. Nelze nepoukázat na signaturu, kterou Filla vepsal naprosto zřetelně do notového papíru, čímž naznačil svou malířskou sebejistotu. Není tak nejmenších pochyb, kdo je v tomto orchestru barev a tvarů dirigentem.

Obraz byl otištěn ještě za Fillova života na fotografii z výstavy v časopise Index (Index I, Brno 1929, č. 4, str. 5) a nafocen Josefem Sudkem. Dílo bylo několikrát prezentováno: za první republiky ve výstavních prostorách nakladatelství Aventinum (Aventinská mansarda) v prostorách Zedwitzovského paláce a rovněž na Členské výstavě Skupiny výtvarných umělců v Brně (Dům umění v Moravské Ostravě, Ostrava, prosinec 1928–leden 1929, kat. č. 24, Kytara a flétna, olej, 4 500 Kčs). Jeho prvním majitelem byl významný český nakladatel, spisovatel, básník a publicista Otakar Štorch-Marien. Na levé horní části slepého rámu autorské značení 64. Autenticita byla ověřena Filla Foundation a obraz bude uveden v připravovaném soupisu díla. Při konzultacích posouzeno PhDr. R. Michalovou, Ph.D., a Mgr. T. Mátl Donné. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…] Obraz pochází z Fillova vrcholného období konce dvacátých let, kdy svůj malířský styl rozvinul do polyfonní výrazové škály. Jako výrazný moment je třeba uvést střídání typů rukopisů, přecházejících do haptického zvrásnění. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.