Pokračovat k obsahu
Antonín Hudeček (1872–1941) Okořský potok z jara

syntonos na lepence
1898
vpravo dole
75 × 89 cm
rámováno

Odhad: 600 000 Kč1 200 000 Kč
Vyvolávací cena450 000 Kč Kladívková cena450 000 Kč
Tato vzácná práce spolutvůrce české moderní krajinomalby spadá dobou svého vzniku do autorova sběratelsky i umělecko-historicky nejoceňovanějšího okořského období, nedlouho po dokončení studia a vstupu do spolku Mánes. Hudeček, stejně jako jeho vrstevníci z krajinářského ateliéru Julia Mařáka – Antonín Slavíček, Otakar Lebeda, Alois Kalvoda či Jaroslav Panuška, byl okouzlen okolím Okoře nedaleko Prahy, kam tito malíři jezdili na letní výuku plenérové malby. Poprvé zde pobýval již v roce 1897 a hned následujícího roku sem opět přijel na pozvání Antonína Slavíčka, s nímž mj. bok po boku vytvořili známé „párové obrazy“ se Slavíčkovou ženou Mílou v rozkvetlém šeříku. Představovaná kompozice ukazuje velmi pravděpodobně právě některé z malebných zákoutí Zákolanského potoka protékajícího Okoří. Zachycen je soutok dvou ramen řečiště, kde se na drobně zvlněné hladině odráží okolní svět. Hudeček zde přišel s novou zajímavou kompozicí pracující s nadhledem vylučujícím z výřezu horizont. Stanoviště pozorovatele je umístěno na mírném návrší, první plán je protkán květy a subtilními travinami a pohled míří kamsi dolů ze svahu plynule přecházejícího v louku s potokem. Barevně je tento obraz charakterizován souzvukem odstínů zelené, fialové a modré doplněné žlutí kvítí a odlesků slunce na hladině, což dohromady vytváří koloristicky neobyčejnou ukázku malířova efektního iluzionistického drobnopisu. Jen o rok dříve, tedy roku 1897, vytvořil první obraz ze série „koupání“, v níž umisťoval postavy chlapců na jeviště tvořené právě soutokem dvou ramen Zákolanského potoka. V tomto tématu mohl navázat na starší tradici a vzory kupř. v díle Františka Slabého či Vojtěcha Bartoňka, dobově se mu také věnovala celá řada domácích i zahraničních umělců (Miloš Jiránek, Jan Preisler, Max Liebermann nebo Pierre Puvis de Chavannes). Navzdory tomu, že představovaný obraz nenese žádnou figurální složku, jednoznačně volbou lokace i výtvarným zpracováním souvisí právě s tímto okruhem autorových prací, který je umělecky i sběratelsky vzácný a vysoce hodnocený, a to nejen v rámci díla autora samotného, ale i v celkovém dobovém kontextu české krajinomalby. Zajímavostí je, že podklad této kompozice byl původně použit i z rubové strany, kde se údajně měla nacházet krajina o žních – kým a kdy byla malba na rubu odstraněna, není známo.Dílo bylo publikováno a reprodukováno v odborné literatuře zabývající se technikou malby syntonosem (M. Fišer / M. Zachař / H. Bilavčíková: Syntonos a plenérová krajinomalba přelomu 19. a 20. století, 6. 10. – 31. 11. 2016, Cheb 2016, repro str. 56, kat. č. 65). Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.