Pokračovat k obsahu
Mikuláš Medek (1926–1974) Orchidej

olej na masonitu
1946
vpravo nahoře
26,5 × 34 cm
rámováno

Odhad: 5 000 000 Kč8 000 000 Kč
Neprodáno

Vzácná a na trhu téměř nedostupná raná práce Mikuláše Medka z roku 1946 dokládá jeho hluboký zájem o biologii a přírodu, kterému se intenzivně věnoval ještě předtím, než po válce nastoupil na pražskou Akademii výtvarných umění. Tu však po prvním semestru opustil a přešel na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou, kde studoval v ateliéru Františka Muziky. Právě z tohoto náročného období pochází plátno Orchidej, které kromě trvalého zájmu o přírodní vědy odhaluje i výjimečný výtvarný talent, kultivovanost a hluboké intelektuální zázemí mladého umělce. V této době Medek komponoval své obrazy jako skládanky symbolických motivů zasazených před neutrální pozadí, čímž záměrně potlačoval iluzi prostorové hloubky. Stejný princip je vedle Orchideje patrný i na obraze Kukuřice, vzniklém 21. dubna téhož roku. Práce s obrazem v obraze, vrstvení výtvarných významů a skládání fragmentů do celku odkazují na výtvarné principy Jindřicha Štyrského, jehož retrospektiva probíhala na jaře 1946 v Mánesu a na Medka silně zapůsobila. Svým zájmem o přírodní motivy a jejich skrytou a tajuplnou povahu se Orchidej přibližuje organickému surrealismu např. v tvorbě Františka Janouška. Medek přitom znal velmi dobře i zahraniční autory a osobitě rozvíjel inspirace od Joana Miróa, Maxe Ernsta, Paula Kleea či Hieronyma Bosche. Kompozice obrazu sestává z několika obrazových plánů, kterým vévodí detailní kresba orchideje připomínající botanickou ilustraci, zatímco v pravé části se otevírá snová krajina s biomorfními útvary. Celý obraz propojuje sytě červená barva, která se nachází jak ve žhavě červeném kruhu, tak v organickém tvaru a na okvětních plátcích orchideje a dává tím dílu tělesný akcent, odkazující ke zranění a osobním prožitkům. Obraz má v sobě silný vizuální náboj a představuje jedinečný doklad Medkova raného experimentování na pomezí surrealismu, vědecké fascinace přírodou a vnitřního světa. Hodnotu díla zvyšuje fakt, že od svého vzniku zůstal v majetku rodiny první majitelky dr. Alice Masarykové, které obraz věnoval sám autor 21. února 1946, což dosvědčuje štítek s věnováním na rubu. Obraz byl prezentován na autorových samostatných výstavách (Mikuláš Medek: Souborné malířské dílo, Dům umění města Brna, 20. 3. – 20. 5. 1990, kat. č. 18; Národní galerie v Praze, 14. 6. – 5. 8. 1990, kat. č. 18; Mikuláš Medek, Galerie Rudolfinum, Praha, 25. 4. – 18. 8. 2002, bez kat. č.) a byl reprodukován v katalogu této poslední výstavy na str. 18. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. E. Kosákovou-Medkovou, historičkou umění a autorovou dcerou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz je pro nás významný nejen svou uměleckou kvalitou, ale i způsobem, jak se autor vyrovnává se vztahem k symbolismu. Je branou do celé následující Medkovy tvorby, patří k jeho nejranějším dílům, jež jsou dnes velkou vzácností. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.