Pokračovat k obsahu
Zdeněk Sýkora (1920–2011) Barevná struktura

olej na plátně
1967
nesignováno
100 × 81 cm
rámováno, rentoaláž

Odhad: 10 000 000 Kč15 000 000 Kč
Neprodáno

Barevná struktura z roku 1967 je vzácnou ukázkou z klíčového období Zdeňka Sýkory, jednoho z nejoriginálnějších malířů druhé poloviny 20. století. Sýkora se stal průkopníkem propojení výtvarného umění a počítačové technologie, když od raných šedesátých let ve spolupráci s matematikem Jaroslavem Blažkem využíval možnosti počítače LGP 30, který pomáhal generovat kompoziční varianty jeho abstraktních struktur. O jejich práci v této době referoval mezinárodní časopis Leonardo, zabývající se především vztahy mezi uměním a vědou. Tím se Sýkora zařadil mezi světové inovátory, kteří v umění experimentovali s digitalizací a algoritmy. Období šedesátých let představuje zcela zásadní etapu autorovy tvorby, kdy jeho práce dosahují nejvyšší originality a invence. Právě v této době se Sýkora začal osvobozovat ze závislosti na skutečnosti a zbavoval obrazy náhodnosti typické pro díla tvořená pouze malířskou senzibilitou. Barevná struktura je tak ukázkou této průkopnické fáze a zároveň důkazem umělcovy vize, která překračovala hranice své doby. Sám k tomuto období napsal: „Struktury znamenaly pro mě tehdy získání pocitu z dobře fungujícího živého řádu, po předchozí neurčitosti a nahodilosti malby určované jen citem. Kolem roku 1970 mě již struktury přestaly těšit, začal mi vadit jejich technokratický sebevědomý charakter, prakticky bez rizika.“ (Dopis Zdeňka Sýkory Jindřichu Chalupeckému, 1980; cit. z L. Sýkorová, ed.: Zdeněk Sýkora, moje příroda, Praha 2020, str. 9) Představená Barevná struktura je charakteristická svou geometrickou přesností, opakováním a variabilitou tvarů, kde se střetávají barvy v přísném, avšak vizuálně dynamickém rytmu. Černá, šedá a živé tóny modré, zelené, růžové a červené se propojují v systému zřetelně vymezených prvků, které jsou výsledkem kombinace matematického výpočtu a autorovy jedinečné estetické filosofie. Důležitou myšlenkou struktur byla jejich neuzavřenost. Vymezená plocha plátna je tím jakoby vytržená z nekonečné mřížky, a mohla by tak pokračovat přes okraj obrazu.

Sýkora se stal významným představitelem českého konstruktivismu a geometrické abstrakce. Jeho práce měla silný mezinárodní dosah a ovlivnila další generace umělců zabývajících se konceptuální tvorbou a digitálním uměním. Zařadil se mezi světově vyhledávané autory a jeho tvorba byla představena na řadě autorských i skupinových výstav v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Francii i ve Spojených státech amerických a Kanadě. Sběratelskou hodnotu díla zvyšuje jeho prezentování na první autorově retrospektivní výstavě ve Špálově galerii, která byla na dlouhou dobu jeho jedinou prezentací v Československu (Zdeněk Sýkora: Přehlídka prací od roku 1959 do roku 1970, Galerie Václava Špály, Praha, 19. 2. – 15. 3. 1970, viz pohled do výstavy). Na fotografii z vernisáže visí Barevná struktura vlevo nahoře, před ní stojí Vladislav Mirvald, vpravo Jindřich Chalupecký, ačkoli výstavu zahajoval Jiří Padrta. Plátno je evidováno v Archivu Lenky a Zdeňka Sýkorových v Lounech pod označením STR36. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. K. Srpem. Přiložena odborná expertiza L. Sýkorové, autorovy manželky.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.