Pokračovat k obsahu
Alois Kalvoda (1875–1934) Chalupy z Rohatce

olej na plátně
kolem roku 1910
vpravo dole
133 × 133 cm
rámováno

Odhad: 400 000 Kč800 000 Kč
Vyvolávací cena280 000 Kč Kladívková cena380 000 Kč

Chalupy z Rohatce představují v mnoha ohledech výjimečnou práci Aloise Kalvody, bytostného krajináře, grafika, publicisty, redaktora a pedagoga, jenž studoval v ateliéru Julia Mařáka na pražské Akademii výtvarných umění a postupně se stal jedním z jeho nejznámějších exponentů. Za výjimečný lze označit už formát, a to nejen vzhledem k jeho velikosti – jedná se totiž o jeden z nejmonumentálnějších Kalvodových dosud známých obrazů –, ale i vzhledem k přesným čtvercovým rozměrům, které byly mezi malíři secese oblíbené. Dalším pozoruhodným momentem je dynamická, pastózní a nekonvenčně pojednaná práce s barvou, která výjev místy modeluje a plasticky vzdouvá. Zajímavé jsou zde i kontrastní momenty mezi realistickým konstruováním prostoru odkazujícím k akademickému školení na straně jedné a kupř. snovým pojetím nebe na straně druhé, které je podobně jako celá plocha obrazu pojednáno velmi gesticky, s příklonem k odkazu francouzského postimpresionismu. Kalvoda pocházel z moravských Šlapanic u Brna a s tímto krajem nikdy zcela neztratil kontakt. Obec Rohatec, jejíž chalupy a okolí představované dílo zachycuje za horkého léta, se nachází nedaleko, na hranici se Slovenskem. Kalvoda maloval třeba i v blízkém Starém Hrozenkově, kde byly obdobně jako v Rohatci fasády vesnických domů tradičně vybíleny a zdobeny jasně modrými pruhy, což také inspirovalo nejednu jeho malbu. Původně se na rubové straně slepého rámu nacházel štítek s datem 1910 a číslem 437. Další štítek na rubu slepého rámu dokládal cestu obrazu z Pardubic do Prahy na Hybernské nádraží – takto bylo v době protektorátu (1939–1945) nazýváno dnešní Masarykovo nádraží. Později byl obraz přepnut na nový slepý rám.

Toto dílo, či jeho autorská varianta, bylo prezentováno na Umělecké moravsko-polské a vinařské výstavě v Hodoníně a zachyceno je na fotografii z výstavy v časopise Světozor (roč. 9, č. 33, 4. 6. 1909, str. 772). Setkáváme se zde nepochybně se sběratelsky vzácnou malbou prezentující svého autora v nejlepším světle. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložen certifikát autenticity Galerie KODL.

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.