Continue to content

Dva vzácné obrazy od Toyen pochází ze dvou odlišných kontinentů, teď se budou dražit v jedné aukci.

Toyen bezesporu patří mezi ty umělce a umělkyně, jejichž tvorba byla mnohokrát zkoumána a zpracovávána – proto je vždy velkou událostí, když se na trhu objeví obraz, který dosud nebyl široké veřejnosti znám. Hned dvě taková plátna se teď nicméně objeví v naší květnové aukci Galerie KODL, přestože pochází ze dvou odlišných proveniencí a ze dvou různých kontinentů. Jak moc velkou roli v tom sehrála náhoda, a nakolik je důležité postavení dané aukční síně?

Obě díla se datují do autorčina stále více ceněného a vyhledávaného poválečného tvůrčího období. Olej Puis, plus tard (1950) (Potom, později) pochází z doby, kdy se už natrvalo usídlila v Paříži a zapojila se do činnosti surrealistické skupiny po boku Andrého Bretona. Její první významnější pařížskou prací byl rozsáhlý cyklus kreseb nazvaný Ani křídla, ani kameny: křídla a kameny, odrážející malířčin zájem o alchymii. Samotný název ostatně odkazuje k bájnému „kameni mudrců“, jež je uveden v pasáži z Liber Morieni. Tento soubor kreseb pak Toyen sloužil jako zdroj inspirace pro nyní dražený Puis, plus tard (1950), v němž zpracovala téma zrcadlení paralelně i k pradávnému symbolu jin a jang.

Plátno Un vide, un silence (1960) (Prázdno, ticho) je naopak testamentem dematerializace forem, k níž umělkyně přirozeně dospěla, aby mohla bezprostředně zobrazit své vize a vnímání světa. Černá prázdnota s hutnými oblaky se stává domovem pro probleskující stopy prchavého života (sovího tvora bez těla, okvětního lístku či žlutého ovoidu), které se na chvíli zjeví a za okamžik opět zaniknou. Zasazením scény do noční krajiny Toyen tematizovala neuchopitelnost a proměnlivou atmosféru snů či nočních mur a zároveň tak reflektovala své surrealistické směřování, vlastní myšlenky a nevědomí.

Cesta obou děl do pražské Galerie KODL vedla z autorčina pařížského ateliéru přes dva odlišné kontinenty. Zatímco Un vide, un silence (1960) se drželo na tom evropském, kde bylo půl století uchováváno ve švýcarské sbírce, než bylo vloni znovu prezentováno v pařížské aukční síni Sotheby’s, obraz Puis, plus tard (1950) pochází ze zaoceánské sbírky v Latinské Americe. I tam totiž tuto významnou českou umělkyni obdivovala celá řada sběratelů.

Skutečnost, že se tato dvě jedinečná díla setkala v rámci jedné aukce však není zcela náhodný sled událostí – Galerie KODL se tvorbou Toyen dlouhodobě zabývá a má velký podíl na jejím prodeji a zpřístupnění nejširší veřejnosti u nás i ve světě. Zprostředkovala například zapůjčení až poloviny děl prezentovaných na autorčině rozsáhlé výstavě v Německu (Hamburger Kunsthalle, Hamburk, 24. 9. 2021 – 13. 2. 2022) a Francii (Musée d`Art Moderne de la Ville de Paris, Paříž, 25. 3. – 24. 7. 2022). Sponzoruje také připravovanou knihu od Andrey Sedláčkové a dosud na světovém aukčním trhu prodala nejvíce děl Toyen. Jejich autenticita je při tom vždy potvrzena největším znalcem její tvorby, PhDr. Karlem Srpem, Ph.D.

Oba výše uvedené oleje představují raritní sběratelskou příležitost a bude je možné shlédnout na předaukční výstavě, která bude otevřena každý den od 1. do 27. května 2023. Jejich dražba bude probíhat 28. května v rámci 89. aukce Galerie KODL v Paláci Žofín a simultánně i na aukčním portálu Artslimit.

(Marie Čermínová) Toyen (1902–1980), Puis, Plus Tard

 

(Marie Čermínová) Toyen (1902–1980), Un vide, un silence

Results of the 90th auction
Results of the 90th auction
Results of the 90th auction
News
News
News
How to bid?
How to bid?
How to bid?
How to offer?
How to offer?
How to offer?
Our Highest Sales
Our Highest Sales
Our Highest Sales
Bid Online - Artslimit
Bid Online - Artslimit
Bid Online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Written about us
Written about us
Written about us
CookieCookies settings

We use cookies to improve your user experience and our services. You can give your consent by clicking on the button "Allow all".
More information about data protection and cookies.