Pokračovat k obsahu
Václav Radimský (1867–1946) Poslední paprsky

olej na lepence
před rokem 1900
vpravo dole
61 × 86,5 cm
rám

Vyvolávací cena1 800 000 Kč Dosažená cena3 600 000 Kč
89. aukce, číslo katalogu 157 Václav Radimský se ve Francii velmi rychle sžil s tamním prostředím a kolem roku 1900 už se zde i umělecky plně etabloval. Nevyčerpatelným zdrojem inspirace ve všech ročních obdobích se mu staly nejbližší vodní toky, jejich okolí a někdy také malebná vesnická stavení, tvořící s přírodou neoddělitelný organický celek. Představovaná malba patří právě do tohoto nejoceňovanějšího tvůrčího období. Tvořena je jistými dynamickými tahy štětce, namáčeného s  chutí a  v  hojné míře do hustých barevných past. Poučen francouzskými vzory tu dbá i na věrné pojetí vzdušné atmosféry. Zásadní je též malířova práce se světlem, které umožňuje, aby se obraz zevnitř plně rozzářil a zaplál zvláštní intenzitou. Zachycena je zde krajina s potokem obklopeným vzrostlými i poraženými stromy, v pozadí lze rozeznat budovy mlýna a  zcela v  zadním plánu potom vzdálenou věž venkovského kostelíka. Pro Radimského byl tento konkrétní záběr natolik inspirativní, že se jím zabýval opakovaně a měl s ním u kulturní veřejnosti velký úspěch – prezentován byl v dobovém tisku pod více názvy: Normandský statek při zapadajícím slunci / Normandský statek u Seiny / Starý mlýn u Giverny / Před západem. Jedna jeho varianta, která dnes zdobí sbírky Národní galerie Praha (inv. č. O 826), byla roku 1900 vystavena na Světové výstavě v Paříži, kde byla dokonce oceněna bronzovou medailí. Radimský si oblíbil nejen tento konkrétní záběr, ale i obec samotnou. Pravděpodobně se jedná o Giverny v Normandii, kam přesídlil z Barbizonu, aby mohl být blíže Claudu Monetovi, svému milovanému autorovi, jehož slavná „vodní zahrada“ lákala řadu umělců z celé Evropy. Tuto lokalizaci by naznačoval jak jeden z názvů (Starý mlýn u Giverny), kterým byla v literatuře označována zmíněná varianta z  Národní galerie Praha, tak i charakteristická silueta kostela a jeho umístění na návrší, podobně jako je tomu u Radimského obrazu Francouzská vesnice s kostelem, který byl nedávno nově objeven a taktéž prošel aukčním trhem. Představované dílo, vzniklé v  době triumfu Radimského pražské výstavy, bylo roku 2013 vystaveno a reprodukováno v katalogu kolínské výstavy Melancholie (A. Rezler, ed.: Václav Radimský, 1867–1946, Melancholie, výběr z díla, Galerie města Kolína při Městském divadle v Kolíně, 25. 2. – 23. 6. 2013, Kolín 2013, obr. str. 36, kat. č. 9). Svou kvalitou i  nespornými půvaby si toto dílo nezadá s  nejlepšími dobovými francouzskými vzory a bezpochyby by mu patřilo čestné místo v jakékoliv sbírce. Významná pražská kolekce. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Výsledky 90. aukce
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.