Pokračovat k obsahu
Toyen (1902–1980) Un vide, un silence

olej na plátně
1960
vpravo dole
40 × 80 cm
rám

Vyvolávací cena12 000 000 Kč Kladívková cena15 400 000 Kč

Éterické a zároveň hluboce temné plátno jedinečného sběratelského i galerijního významu je mistrovskou ukázkou autorčiny stále více ceněné a  vyhledávané pařížské fáze tvorby z přelomu padesátých a šedesátých let. Její kolorit se zatahuje a ukrývá nejrůznější stvoření, poddaná divákově imaginaci. Un vide, un silence (Prázdno, ticho) je testamentem dematerializace forem, k níž umělkyně v této době přirozeně dospěla, aby mohla bezprostředně zobrazit své vize a vnímání světa. Pohybuje se přitom na hranici abstrakce a reality a neztrácí nic ze svého osobitého malířského pojetí a silné koncentrace na samotný námět. Toyen v  předloženém díle pastózními bílými obrysy zachycuje soví hlavu, prostupující do popředí z  tmavých oblaků vznášejících se v  černém neurčitém prostoru, který jako by před divákem teprve vznikal. Tento tvor bez těla pak jako ke kořisti směřuje k  žlutému ovoidu, připomínajícímu stočeného hada, a v prostoru mezi nimi se vznáší okvětní lístek, zjevující se z modré aury. Černá prázdnota se tak stává domovem pro probleskující stopy prchavého života, které se na chvíli zjeví a za okamžik opět zaniknou. Zasazením scény do noční krajiny Toyen tematizuje neuchopitelnost a  proměnlivou atmosféru snů či nočních můr, zároveň tak reflektuje své surrealistické směřování, vlastní myšlenky a nevědomí. Obraz původně pochází přímo z  pozůstalosti Toyen, což dokládá razítko na jeho rubu. Jeho vysokou sběratelskou hodnotu zvyšuje jeho prezentování na autorčině samostatné výstavě v  Paříži roku 1963 (Galerie Raymond Cordier, Paříž, červen 1963, kat. č. 3). Odtud byl olej zakoupen do švýcarské sbírky (Hotel Druout, Paříž, 21. 6. 1982, kat. č. 27) a v říjnu 2022, po padesáti letech, byl znovu vystaven v pařížské aukční síni Sotheby’s. Na slepém rámu je vepsána pařížská adresa Andrého Bretona (42 Rue Fontaine), hlavního představitele surrealismu, odkazující na silné pouto mezi ním a  autorkou obrazu. Po jeho smrti v  roce 1966 získala Toyen k  užívání jeho ateliér a  dlouhou dobu tam tvořila. Při konzultacích posouzeno PhDr.  R.  Michalovou, Ph.D., a prof. J. Zeminou. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa (cit.: „[…] Obraz je skvělou ukázkou propojení vnitřní vize, vycházející z úzkosti, a technických prostředků, které pro Toyen stále zůstávaly velkou výzvou. Ukazuje, že její práce byla založena především na této syntéze, jejíž obě polarity, vizionářská a materiální, se úzce propojovaly. Obraz je skvělým obohacením našeho poznání Toyen. […]“).

91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.