Pokračovat k obsahu
Tavík František Šimon (1877–1942) Dívka s harfou

olej na plátně
1898 - 1899
vpravo dole
96,5 × 143,5 cm
rámováno

Odhad: 1 300 000 Kč2 300 000 Kč
Aktuální cena900 000 Kč

T. F. Šimon se narodil v Železnici u Jičína jako jedno ze sedmi dětí a pokřtěn byl František Jan – dívčí jméno své matky začal připojovat ke svému až v Paříži, aby se odlišil od dalších umělců s obvyklým jménem „Simon“. Výtvarný talent projevoval již záhy; na základní škole doprovázel výklad svého učitele kresbami křídou na tabuli, roku 1891 navštívil Jubilejní výstavu v Praze, a již v sedmnácti letech byl po absolvování zkoušek přijat na pražskou Akademii do ateliéru Maxmiliána Pirnera, malíře, ilustrátora a kreslíře tvořícího v intencích akademických a symbolistických principů. V Pirnerově ateliéru byl zapsán až do roku 1900 a společně s Milošem Jiránkem, Karlem Myslbekem či Hugem Boettingerem tvořil skupinu, jejíž vazby přetrvaly i za branami akademického studia. Pirnerova výuka, vyvěrající z principů novoromantismu, stála pevně na základech dokonalého studia aktu, zásadním byl také obsah a motiv, který byl přetvářen do formy alegorie, jejíž podoba balancovala na hranici naturalismu s idealismem a realismu se symbolismem – toto byl dobově podmíněný fenomén, ve kterém bylo formováno i Šimonovo výtvarné vzdělání, které obzvláště z počátku nebylo prosto ani inspirace dílem Vojtěcha Hynaise a jeho vzletným luminismem. A právě z tohoto podhoubí, a nejspíše také díky inspiracím anglickými prerafaelity či německými novoromantiky, vyrostlo i představované dílo nesoucí označení Dívka s harfou. T. F. Šimon je české veřejnosti znám především závanem bretaňských pláží, pařížských bulvárů a později i vůní exotických destinací. Rozlišit však lze i rané, krátké, a tedy i vzácné symbolistní období, kam patří kupř. obrazy Jaro a Symfonie (1902), personifikace v secesně stylizovaném přírodním prostředí s trochou melancholie – trojici doplňuje právě Dívka s harfou, využívající stejné zobrazovací postupy a představující s největší pravděpodobností alegorii hudby, jejíž zobrazení se opírá o světlo a barvu jako hlavní stavební kameny. Subtilita detailu, celkové uchopení kompozice i dynamika větru strhávajícího celý obraz, harfu, stromy i samu harfenistku do jednoho divokého proudu – to vše jsou mistrně zvládnuté momenty prokazující Šimonovu ranou vyzrálost, která mu později poskytla základ pro osobitý rozvoj. Význam, který této práci Šimon přikládal, ilustruje nejen její formát a pečlivost provedení, ale i dochovaná fotografie z ateliéru, kde je autor zachycen před tímto konkrétním plátnem. Mohlo se jednat i o klauzurní či ročníkovou práci, jejímž prostřednictvím umělec obhajoval své studium před akademickou obcí. Tato práce, jež je na trhu s uměním i v celém autorově portfoliu výjimečně vzácná, byla též publikována v odborné literatuře (M. Rakušanová: Bytosti odnikud, metamorfózy akademických principů v malbě 1. poloviny 20. století, Praha 2008, repro. str. 146, kat. č. 121). Při konzultacích posouzeno PhDr. Š. Leubnerovou a Mgr. M. Dospělem, Ph.D. Přiložena odborná expertiza Mgr. P. Kubíka.

91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
91. aukce Galerie KODL
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Napsali o nás
Napsali o nás
Napsali o nás
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.