Pokračovat k obsahu
Jan Zrzavý (1890–1977) Dům v dunách

olej na dřevěné desce
1937
vlevo dole
27 × 41 cm
rámováno

Odhad: 3 000 000 Kč5 000 000 Kč
Vyvolávací cena2 800 000 Kč Dosažená cena4 080 000 Kč

Melancholický pohled na bretaňské pobřeží je velice kvalitním příkladem nejoceňovanější tvorby Jana Zrzavého z třicátých let 20. století. Bretaň malíř objevil díky Věře Jičínské, a právě tady našel krajinu, která se mu stala nekonečným zdrojem inspirace po mnoho let. Země keltské kultury a netknuté přírody jej přitahovala hlavně pro své skály a moře. Vesnice s kamennými domy obehnané kamennými valy, přístavy i kamenné hráze čelící divokému živlu, mořské duny a vlny, to vše bylo ideální krajinou, ve které našel duchovní domov: „[…] mne však více poutalo divoké a obnažené pobřeží. Tam nejsou lesy, které byly úzkostí mého dětství a vlastně celého života, jenom kameny, kameny a voda, moře, větry a mlhy a prostor bez konce. […] Kameny a voda – to nejkrásnější, co znám na světě. Na břehu moře mezi skalami, v hluku přílivu a odlivu, v husté mlze, ve větru před nekonečnými dálkami – tam jsem sám jenom s Bohem a živly, tam nacházím svobodu, pokoj duše, a jsem šťastný.“ (J. Zrzavý: Finistère, má ztracená země, Výtvarné umění 13, 1963, č. 4, str. 154) Pravidelně jezdil hlavně na nejzápadnější pobřeží do městeček Camaret-sur-Mer, Locronan, Kermeur a na pusté ostrovy Île-de-Sein a souostroví Île-de-Bréhat. Své výlety i malované motivy opakoval, jako by stále hledal hluboké souznění s krajinou a její niternou realitu. V roce 1934 se Zrzavý seznámil s Giorgiem de Chiricem, který přijal pozvání do Prahy k účasti na výstavě v Umělecké besedě. Chirico vysoce oceňoval Zrzavého dílo, zejména jej nadchla magičnost výběru barev a interpretace absolutní samoty lidské duše i přírody. V létě roku 1937 uskutečnil Zrzavý tradiční cestu do Bretaně a strávil také tři týdny v Anglii. Její krajina na něj ale pro svou přílišnou civilizovanost nezapůsobila tolik jako Bretaň, protože v ní nenacházel napětí mezi živly a člověkem. Obraz Dům v dunách vznikl v závěrečném období autorova zájmu o Bretaň, protože po návratu do Československa s počátkem druhé světové války se obrátil k námětu českého venkova. Tajuplná scéna opuštěného dvoupatrového domu odolávajícího pohyblivým dunám, se zapomenutým rendlíkem v předním plánu, dělá z obrazu jedno z nejpůsobivějších komorních děl tohoto období, které bude chloubou každé kvalitní sbírky českého umění. Malba byla prezentována na autorské výstavě v Umělecké besedě (Jan Zrzavý: Nové obrazy a kresby, Alšova síň Umělecké besedy v Praze, 5.–23. 12. 1937, kat. č. 3). Dílo pochází z velice kvalitní a unikátní porevoluční sbírky. Při konzultacích posouzeno prof. J. Zeminou a PhDr. R. Michalovou, Ph.D. Přiložena odborná expertiza PhDr. K. Srpa. (cit.: „[…]. Zrzavý tímto obrazem předznamenal velmi silně poetiku budoucí Skupiny 42, zabývající se předměstskými motivy obdobným způsobem, v němž strohá popisnost, soustřeďující do sebe veškeré emoce, byla zasunuta do monochromní, kamsi do nekonečna ubíhající krajiny, splývající s mořem a nebem. […]“).

93. aukční den živě
93. aukční den živě
93. aukční den živě
Aukční den 93
Aukční den 93
Aukční den 93
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
Dražit online - Artslimit
KodlContemporary
KodlContemporary
KodlContemporary
Aktuality
Aktuality
Aktuality
Jak dražit?
Jak dražit?
Jak dražit?
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Nabídnout dílo
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
Naše nejvyšší prodeje
CookieNastavení cookies

Pro zlepšování vašeho uživatelského zážitku i našich služeb používáme soubory cookies. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Povolit vše".
Více informací o ochraně osobních údajů a cookies.